Seminarium
„Komunikacja w medycynie online.
Doświadczenia nauczania kompetencji komunikacyjnych na odległość”
sobota 7 listopada 2020 r. godz. 10.00-16.15
(aplikacja MS Teams)
PROGRAM SEMINARIUM
9.45-10.00 Otwarcie seminarium, powitanie uczestników
Nauczanie zdalne w naukach medycznych – doświadczenia na świecie i w Polsce
Prowadzący sesję: prof. Tomasz Pasierski
10.00-10.30 dr JANUSZ JANCZUKOWICZ (Uniwersytet Medyczny w Łodzi), Dydaktyka w naukach biomedycznych w okresie pandemii z perspektywy międzynarodowej
10.30-10.50 dr hab. ALDONA KATARZYNA JANKOWSKA (CM UMK w Bydgoszczy), Czy zdalne kształcenie kompetencji komunikacyjnych w medycynie może być efektywne?
10.50-11.10 dr PATRYCJA MARCINIAK-STĘPAK, dr KATARZYNA CIEŚLAK (UM w Poznaniu) Korzyści i zagrożenia związane z nauczaniem komunikacji we współpracy z SP w trybie zdalnym
11.10-11.30 dr AGATA STALMACH-PRZYGODA (CM UJ), Zdalne egzaminy OSCE
11.30-11.50 dr ANTONINA DOROSZEWSKA (WUM), Zdalnie czy w ogóle – oto jest pytanie
11.50-12.30 Dyskusja i przerwa
Metody aktywizacji studentów w zdalnym nauczaniu komunikacji medycznej
Prowadzące sesję: dr Katarzyna Jankowska (CM UMK), dr Antonina Doroszewska (WUM)
12.30-12.45 dr MAGDALENA WITT, (UM w Poznaniu), dr ALEKSANDRA BOJARSKA (Manchester University Hospitals NHS Foundation Trust, Department of Anaesthesia), Nauczanie komunikacji w warunkach kształcenia zdalnego
12.45-13.00 mgr MARIA LIBURA (CM UWM w Olsztynie), Jak ratować interaktywność ćwiczeń na platformach zdalnych. Doświadczenia i uwagi praktyczne
13.00-13.15 mgr WOJCIECH ORONOWICZ-JAŚKOWIAK (WUM), Propozycja gry dydaktycznej Esteville jako narzędzia wspomagającego kształcenie kompetencji komunikacyjnych
13.15-13.30 dr TOMIRA CHMIELEWSKA-IGNATOWICZ (UKSW), Nauczanie zdalne komunikacji z wykorzystaniem fragmentów filmów fabularnych
13.30-13.45 dr AGNIESZKA OLCHOWSKA-KOTALA (UM we Wrocławiu), Bajka terapeutyczna na temat COVID-19: edukacyjna i terapeutyczna rola procesu twórczego
13.45-14.00 NINA KARPIŃSKA (SKN Edukacji Medycznej WUM), Nauczanie komunikacji medycznej on-line – perspektywa studenta
14.00-14.30 Dyskusja i przerwa
Relacja z pacjentem w nauczaniu zdalnym i praktyka terapii online
Prowadząca sesję: dr Marta Chojnacka Kuraś (UW)
14.30-14.45 dr hab. OLGA JAUER-NIWOROWSKA, mgr ANNA LIS-SKOWROŃSKA (UW), Dydaktyka dyzartrii i dysfagii a terapia online w dobie pandemii koronawirusa SARS-CoV-2
14.45-15.00 dr hab. JAROSŁAW BARAŃSKI (UM we Wrocławiu), Techniki rozmowy w komunikacji lekarz – pacjent
15.00-15.15 dr MAGDALENA ZABIELSKA (UAM w Poznaniu), „Podróż pacjenta”, „Co myśli twój pacjent?”, „O byciu pacjentem”: Perspektywa pacjenta na zajęciach ze studentami uczelni medycznych na podstawie materiałów o charakterze innym niż instruktażowy
15.15-15.30 mgr ANETA MACHNIO, Człowiek na receptę, czyli nauczanie kompetencji komunikacyjnych w oparciu o relacje. Zdalne nauczanie komunikacji poza uczelnią medyczną.
15.30-16.15 Dyskusja
16.15 Zakończenie seminarium
ORGANIZATORZY
Studium Komunikacji Medycznej WUM
Zespół Naukowo-Dydaktyczny Komunikacji Medycznej Collegium Medicum UMK w Bydgoszczy
Zespół Języka Medycznego Rady Języka Polskiego PAN
Polskie Towarzystwo Komunikacji Medycznej
Instytut Języka Polskiego UW
Zakład Etyki Lekarskiej i Medycyny Paliatywnej WUM
KOMITET ORGANIZACYJNY
dr Antonina Doroszewska
dr hab. Katarzyna Jankowska
dr Marta Chojnacka-Kuraś
mgr Magdalena Szwalgin
mgr Wojciech Oronowicz-Jaśkowiak