III OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA NAUKOWA
„KOMUNIKACJA W MEDYCYNIE”
Warszawa 30 listopada - 1 grudnia 2018
Centrum Dydaktyczne WUM
ul. Trojdena 2a, Warszawa
8.00-9.00 rejestracja uczestników
9.00-9.30 otwarcie konferencji, powitanie gości, przedstawienie organizatorów (sala 231 Centrum Dydaktyczne)
9.30-11.00 I sesja: Interdyscyplinarność komunikacji medycznej (sala 231 Centrum Dydaktyczne)
Prowadzący sesję: prof. Marek Kulus, prof. Tomasz Pasierki
- prof. Tomasz Pasierski (WUM), Zabieg dużego ryzyka
- dr Jerzy Jarosz (FHO), Komunikacja w opiece paliatywnej
- dr Grzegorz Cebula (CM UJ), O komunikacji w zespole terapeutycznym
- prof. Joanna Jurewicz (UW), Słowo i ból
- mgr Zbigniew Kowalski (komunikacjazpacjentem.pl), Kluczowe potrzeby rozwojowe personelu medycznego w zakresie kompetencji społecznych
10.30-11.00 dyskusja
11.00-11.30 przerwa kawowa
11.30-13.00 II sesja: Badania empiryczne nad komunikacją z pacjentem (sala 231 Centrum Dydaktyczne)
Prowadzący sesję: prof. Marcin Wojnar
- dr Anna Miłoszewska-Kiełbiewska (UW), Kultura komunikacji – kompetencja kluczowa w nowoczesnej opiece zdrowotnej
- mgr Anna Lis (UW), Studium przypadku pacjenta z dyzartrią z jednostronnego uszkodzenia górnego neuronu ruchowego — doniesienie z badań pilotażowych do rozprawy Pani mgr Anny Lis
- Leszek Denkiewicz (Next Medica), Monitoring doświadczeń pacjentów narzędziem poprawy relacji personelu medycznego z pacjentami
- mgr Dorota Minta (Next Medica), Poprawa relacji personelu medycznego z pacjentami na podstawie doświadczeń szpitala. Studium przypadku (z udziałem gości)
12.30-13.00 dyskusja
13.00-14.00 obiad (hol, I piętro Centrum Dydaktyczne)
Sesja plakatowa
- Joanna Baranowska, mgr Iwona Kiersnowska, prof. Piotr Węgrzyn (WUM), Kluczowa rola komunikacji w mentoringu okiem studentki Położnictwa
- Agata Kołodziejczyk (DCO, UMW), Elżbieta Tkaczyszyn-Mika (DCO), Osobowość pacjenta onkologicznego jako moderator sposobu komunikowania się z nim
14.00-15.30 III sesja: Interdyscyplinarność komunikacji medycznej (sala 139, Centrum Dydaktyczne)
Prowadzący sesję: prof. Krystyna Waszakowa
- dr Katarzyna Jankowska, mgr Oliwia Kowalczyk (CM UMK), Komunikacja z pacjentem w perspektywie medycyny narracyjnej
- prof. Hanna Serkowska (UW), "The Parallel Chart": narracje lekarzy. Refleksje wokół cyklu "Die ene patiënt" (Ten jeden pacjent) ukazującego się od 2017r. na łamach niderlandzkiego dziennika Volkskrant
- prof. Agnieszka Kiełkiewicz-Janowiak, dr Magdalena Zabielska (UAM), Czy szpitalny wypis to forma komunikacji? Kogo z kim?
- dr Beata Szpingier (UAM), O przypadkach polisemii i enantiosemii w przekładzie medycznym polsko-włoskim
- dr Marta Chojnacka-Kuraś (UW), Słownictwo dotyczące bólu fizycznego i sposoby jego komunikowania w podręcznikach do nauki języka polskiego dla studentów medycyny
15.00-15.30 dyskusja
14.00-15.30 IV sesja: Praktyka wieloaspektowej opieki nad pacjentem (sala 231, Centrum Dydaktyczne)
Prowadzący sesję: prof. Zbigniew Czernicki
- dr hab. Anna Słysz, mgr Krzysztof Nowak (UAM), Rola kontaktu z lekarzem na różnych etapach życia
- mgr Karolina Małocha (UMCS), Wpływ stresu na komunikacyjne możliwości dziecka
- dr Urszula Okulska-Łukawska (UW), Wykorzystanie bajek dla dzieci w terapii rodzinnej zorientowanej na okoliczności śmierci
- Karolina Radomska, Adam Siwiak (UJ), Komunikacja z kobietą w ciąży zagrożonej lub poronionej
- lek. mgr Agata Leśnicka (ISPL), Komunikacja w seksuologii
15.15-15.30 dyskusja
15.30-16.00 przerwa kawowa
16.00-17.15 V sesja: Praktyka wieloaspektowej opieki nad pacjentem (sala 231 Centrum Dydaktyczne)
Prowadząca sesję: dr Barbara Baranowska
- dr Katarzyna Broczek (WUM), Komunikacja z pacjentem w podeszłym wieku
- mgr Magda Schromová, dr Aleksandra Kalata-Zawłocka (UW), Usługi tłumaczenia na odległość w środowisku medycznym – korzyści i ograniczenia
- mgr Maria Libura (UWM), Zasady skutecznej komunikacji z dorosłym pacjentem z niepełnosprawnością intelektualną – doświadczenia międzynarodowe
- mgr Anna Daria Nowicka, Dialog motywujący jako metoda wzmocnienia przymierza terapeutycznego między lekarzem a pacjentem
17.30-19.00 warsztaty:
- dr Grzegorz Cebula, Komunikacja w zespole terapeutycznym (sala 124, Centrum Dydaktyczne)
- mgr Justyna Szczygłowska, Szybkie cięcie. Jak przekazywać informacje trudne we właściwy sposób? (sala 126 Centrum Dydaktyczne)
- dr Marcin Kaczor, dr Antonina Doroszewska, Przekazywanie niepomyślnych informacji, Centrum Symulacji WUM (warsztat tylko dla studentów V, VI rok kierunek lekarski)
1 grudnia (sobota)
9.30-11.00 VI sesja: Nauczanie komunikacji medycznej (sala 231 Centrum Dydaktyczne)
Prowadząca sesję: dr Antonina Doroszewska
- dr Agata Stalmach-Przygoda (CM UJ), Ewolucja we współpracy z pacjentem - compliance, adherence and concordance. Co to znaczy dla polskich pacjentów i lekarzy?
- dr Łukasz Małecki (CM UJ), Zanim zaczniesz uczyć. Komunikacja medyczna - wskazania, dawkowanie, interakcje z innymi metodami
- dr Katarzyna Jankowska (CM UMK), COPERNICUS – model kształcenia kompetencji komunikacyjnych w medycynie
- lek. Martyna Borowczyk (UMP), O sztuce złotego środka, czyli jak zmiękczyć twardziela, jak wzmocnić wrażliwca
11.00-11.30 przerwa kawowa
11.30-13.00 VII sesja: Nauczanie komunikacji medycznej (sala 231 Centrum Dydaktyczne)
Prowadząca sesję: dr Katarzyna Jankowska
- lek. Bogumiła Kowalska, lek. Anna Kocurek, dr Agata Stalmach-Przygoda, dr Łukasz Małecki, dr Stanisław Górski, dr Michał Nowakowski (CM UJ), Wpływ sposobu wprowadzenia do kursu komunikacji medycznej na zaangażowanie studentów podczas zajęć praktycznych
- Barbara Nosal, Magdalena Bubel, Dominik Karch, dr Stanisław Górski, dr Michał Pers, dr Łukasz Małecki, dr Agata Stalmach-Przygoda (CM UJ), (CM UJ), ”Platforma Edukacyjna – Wywiad Lekarski. Techniki komunikacyjne w medycynie” – multimedialne narzędzie do nauki komunikacji w zbieraniu wywiadu
- dr Antonina Doroszewska, mgr Agnieszka Oronowicz-Jaśkowiak, mgr Wojciech Oronowicz-Jaśkowiak, lek. Joanna Michalik (WUM), Szaleństwo czy metoda? E-learning jako jedna z metod w nauczaniu kompetencji komunikacyjnych
- lek. Michał Pers (CM UJ), Wpływ kursu Komunikacji Klinicznej na postawę skoncentrowaną na pacjencie wśród studentów Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum
12.30-13.00 dyskusja
13.00-14.00 obiad
14.00-15.30 VIII sesja: Badania empiryczne nad komunikacją z pacjentem (sala 231 Centrum Dydaktyczne)
Prowadząca sesję: dr Marta Chojnacka-Kuraś
- dr Piotr Daniluk, Współpraca z ubezpieczycielem w zakresie poprawy jakości komunikacji interpersonalnej pacjent – personel medyczny w oparciu o zasadę wzajemności w ubezpieczeniach OC podmiotów leczniczych
- dr Tomira Chmielewska-Ignatowicz (UKSW), Ocena jakości komunikacji lekarz-pacjent w opinii lekarzy będących pacjentami onkologicznymi
- mgr Anna Charko, mgr Mateusz Pawełczuk (Ludzie i medycyna), Pacjenci-innowatorzy – partnerzy dla lekarzy
- dr Marta Makowska (SGGW), Quantified self i self-tracking dla zdrowia. Wpływ technologii mHealth na kontakty lekarza z pacjentem
15.00-15.30 dyskusja
15.30-16.00 przerwa kawowa
16.00-17.15 IX sesja: Badania empiryczne nad komunikacją z pacjentem (sala 231 Centrum Dydaktyczne)
Prowadzący sesję: mgr Wojciech Oronowicz-Jaśkowiak
- dr Barbara Baranowska, mgr Iwona Kiersnowska, dr Antonina Doroszewska, prof Piotr Węgrzyn (WUM), Doświadczenia i potrzeby komunikacyjne kobiet rodzących i położnic w kontekście przekonań dotyczących porodu
- dr Jennifer Castaneda (IMiD), Etyka cnót i etyka troski w kontekście komunikacji w poradnictwie genetycznym
- dr Agnieszka Pawlak, dr Magdalena Wieczorkowska, dr Paweł Przyłęcki (UMŁ), Nauczanie kompetencji komunikacyjnych w naukach medycznych w środowisku mono- i wielokulturowym
- dr Agnieszka Olchowska-Kotala (UMW), Sposób przedstawienia informacji o skuteczności terapii a interpretacja tej skuteczności
17.00-17.15 dyskusja
17.15 zamknięcie konferencji (sala 231 Centrum Dydaktyczne)
17.30-19.00 warsztaty:
- dr Agata Stalmach-Przygoda i dr Łukasz Małecki Ocena umiejętności komunikacyjnych (sala 211)
- mgr Anna Charko, Warsztat design-thinking. Projektowanie obiektów ułatwiających komunikację z pacjentem (sala 210)